Už od skorého veku som obdivoval otužilcov ktorých som videl vždy v zime v televíznych správach. Vonku zima, sneh, ľad a oni v tejto romantickej atmosfére zoceľovali svoje zdravie v chladnej vode. Pre niekoho blázni  pre iného vzor pevnej vôle, odhodlania a zdravého životného štýlu. Každá minca má dve strany. Ja som sa na nich pozeral s obdivom, pretože nie je veľa tých ktorí to dokážu. Respektíve dokážeme to všetci ale je málo tých ktorí sa k tomu odhodlajú. Ľudské telo je prispôsobené na zvládnutie extrémnych podmienok ale v mnohých prípadoch nás brzdí naša hlava. Je to tak. Tí ktorí sú ochotní vystúpiť zo svojej komfortnej zóny a prijať výzvu budú ocenení pevnejším zdravím. Priaznivé účinky otužovania na naše zdravie sú všeobecne známe. Otužilcov len tak ľahko neprekvapí prechladnutie alebo chrípka. Aj v prírode sa musia mláďatá rýchlo učiť ako ovládať svoje telo a inštinkty, zdokonaľujú sa každý deň. Sú vystavované drsným podmienkam aby sa naučili ich sami zvládať. Len silný prežije. Rovnako je to aj u ľudí. Keď celý deň sedíte v práci a po práci na gauči pred TV asi ťažko zabehnete maratón. Čím viac budete športovať a učiť svoje svaly vykonávať nejakú činnosť tým viac zvládnete. Spočiatku Vás možno vyčerpá zabehnutie 1 km. Postupným tréningom môžete ubehnúť aj 10 km bez väčšej námahy a rovnaké je to aj s trénovaním našej imunity. Čím viac podnetov na tréning dostane tým ľahšie zvládne nástrahy v podobe chorôb.

img_2932Bol môj sen vyskúšať si na vlastnej koži kúpanie v jazere keď vonku sneží. Vždy mi bola bližšia zima ako teplo. V lete ma vysoké teploty dosť unavujú ale zima, to je moje J Začal som pomaly v sprche. Postupne som vodu ochladzoval až som sa dostal k najchladnejšej vode a osprchoval som sa v nej bez „vzdychania“. Vtedy som si povedal, že som pripravený ísť von. Môj prvý vstup do vody v jazere bol koncom novembra pred pár rokmi a voda mala asi 3 centimetre. Neskôr som sa dopracoval až k oficiálnemu kúpaniu ľadových medveďov v Seneckých jazerách na troch kráľov. Voda vtedy mala 1,8 stupňa a vydržal som v nej 6 minút. Bol som na seba hrdý a zároveň to bola moja premiéra v hlavných správach o siedmej. Otužovaniu sa od vtedy s malými prestávkami venujem dodnes. U lekárky som mimo preventívnych prehliadok nebol už niekoľko rokov a ležanie v posteli s horúčkou a antibiotikami je pre mňa neznámy pojem.

Je dobré keď sa venujete svojmu zdraviu komplexne a nie len jednostranne. Otužovanie beriem skôr ako doplnok. Základ tvorí pestrá a ľahká strava, častý pohyb, dostatočný spánok a pravidelný pitný režim nie len v lete. Snažím sa ísť svojmu okoliu príkladom a žijem podľa toho čo rozprávam. Nie je horšie ako keď niekto vodu káže a víno pije. Deň začínam pohárom vody (0,5l) alebo čajom ktorý si popíjam popri cvičení jogy. Výborne ma to naštartuje na bežný deň, cítim sa ľahko a metabolizmus pracuje na vyššie obrátky. Po joge raňajkujem najčastejšie zeleninu so salámou, šunkou, slaninou, vajíčkom alebo ovsené kaše so semiačkami/orechami (slnečnica, ľan, tekvica, mandle,…… ) ktoré jemne dochutím brusnicami a medom. Často to obmieňam aby som mal jedlo rôznorodé. Aby som bol úprimný tiež si občas dám vyprážaný syr, hranolky, hamburger predsa len som človek ako každý iný. Ani toto neuškodí keď človek pozná hranice. Všetko s mierou, žiadny extrém nie je dobrý.

Samozrejmosťou sa pre mňa stalo dopĺňanie vitamínov a minerálov doplnkami výživy. Vďaka nim telo podá výkony na aké je stavané ale my na ne už nie sme zvyknutí lebo zo stravy nedostávame všetky živiny v plnej miere tak ako by sme mali. Je dobré vedieť ako tieto vitamíny a minerály kombinovať. Tak ako medzi ľuďmi sú sympatie a antipatie rovnako je to aj pri doplnkoch výživy, vitamínoch a mineráloch. Niektoré kombinácie sa navzájom podporujú iné sa blokujú. V tejto otázke Vám radi poradíme v KAIROS Centre a nastavíme plán na mieru.

Na záver jeden citát ktorý sa mi veľmi páči a dá sa použiť na všetko, aj k otužovaniu.

„Či už veríte, že niečo dokážete, alebo naopak veríte, že to nedokážete, v oboch prípadoch máte s najväčšou pravdepodobnosťou pravdu.“
Henry Ford

Najlepší čas urobiť zmeny k lepšiemu je dnes.

 

Ing. Milan SivokAutor: Milan Sivok

Recent Posts